dinsdag 27 april 2010

Lente!

Heey,

Wat is de week weer snel voorbij gegaan!
Vorige week was het werk ten minste wat nuttiger. Ik had een hoop nieuwe patienten in de praktijk en eigenlijk werd alle overige tijd ingevuld door het werk in het ziekenhuis. Ik dacht eerst dat dat supersaai was maar ik heb me echt prima vermaakt in het ziekenhuis en ik ben het zowaar echt leuk gaan vinden! Maar de combinatie is natuurlijk helemaal ideaal.
Deze week ziet het er weer heel anders uit. De collega die 2 weken geleden in haar proeftijd ontslagen was had afgelopen vrijdag haar laatste dag en vanaf deze week neem ik al haar patienten over! Dus vandaag had ik in plaats van 6 uur in het ziekenhuis maar 1 uur en verder zat ik van 10 tot half 8 helemaal propvol met patienten!!!
Ik heb het echt ontzettend naar mijn zin daar! Heb leuke en gezellige collega's en ook de patienten helpen me het zwitser-duits te leren. En jawel ook ik begin het al aardig te leren (zeg dat maar niet tegen de zwitsers want die zullen er wel anders over denken ;p).

Ook bij Toine gaat het nu wat meer voorspoedig. Na veel en lang solliciteren heeft hij de baan van mijn vorige blog gekregen. Helaas is dat maar voor een aantal dagen per maand. Maar hij heeft deze week ook weer 2 nieuwe gesprekken en zicht op een 3e. Dus dat moet ook goed gaan komen!

Ik ben vanaf gisteren officieel inwoner van Zwitserland en mijn verblijfsvergunning is in aanvraag. Alleen mijn werkgever moet nog tekenen en dan ben ik helemaal officieel hier.
Voelde me bij het aanvragen wel echt een crimineel. Toine had me al weer voorbereid maar toch.
Zal even vertellen hoe dat gaat hier:
Eerst moet je naar de 'Fremdenpolizei' naar de afdeling migratie. Daar moet je naast een deur op een knopje drukken en dan gaat er een rood lampje van bezet aan. Dan moet je daartegenover op een stoel gaan zitten wachten tot het lampje op groen springt en naar binnen mag. Nou dan komt het hoor, dan kom je binnen in een hokje dat niet groter is dan 2x2 meter met 1 balie in de hoek met glas ervoor. Dan komt daarachter een vrouw staan die je met een chagerijnige blik komt helpen. Dan moet je alle formulieren inleveren (arbeidscontract, huurcontract, uitschrijving van de nederlandse gemeente...), paspoort en 2 pasfoto's. Dan moet je nog een heel formulier invullen waarvan ik blij was dat er soms in meerdere talen stond wat er in gevuld moest worden want ik kende echt niet al die officiele termen. Daarna moet je betalen voor je verblijfsvergunning, 65 franc. Maar.... dat mag alleen met een zwitserse rekening. Laat ik daar nou niet genoeg geld op hebben staan. Met mijn nederlandse pas, die eigenlijk hetzelfde systeem heeft (maestro) mag niet want ze kunnen niet afrekenen met nederlandse banken. Gelukkig zat Toine buiten de kooi te wachten en had hij wel genoeg geld op zijn zwitserse rekening staan, dus eind goed al goed. Maar goed dat is even een inschatting van de officiele zaken die we hier moeten regelen.

Afgelopen zondag zijn we lekker gaan wandelen en hebben we echt een supermooi stukje dorp ontdekt. En natuurlijk zullen we jullie de foto's niet onthouden! We hebben zondag toch even moeten wennen aan het feit dat dit onze woonomgeving was en niet onze vakantie bestemming want zo voelt het nog wel op dagen als zondag!

















Veel liefs Klien

1 opmerking:

  1. hey pientje, hou je het mooie weer even vast voor me. ik heb zonnestraaltjes nodig.( en rust)

    BeantwoordenVerwijderen